Tubsnackarna Forum Index
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsfChatLog in
Reply to topic Page 1 of 1
Kunskap i ljud och ljudteknik
Author Message
Reply with quote
Post Kunskap i ljud och ljudteknik 
Jag tänkte vara lite pedagogisk och testa era kunskaper om detta som intresserar så många av oss, "Steräån", alltså ljudapparater av diverse slag, i första hand för att lyssna på musik.

---

Exempel ur verkliga livet:

Högtalarnas diskantelement är trasiga, och användaren säger att "Jag drar ju aldrig på diskanten!"
Jag påstår: "Du har dragit på basen och spelat högt med en förstärkare som inte orkar ge så hög effekt!"

Vem kan förklara detta? (Jag kan det givetvis.)

---

Att veta hur sambanden ser ut:

Du väljer mellan två högtalare, den ena har en verkningsgrad på 87dB, 1W/1m och den andra har en verkningsgrad på 93dB, 1W/1m.

Du funderar på att köpa 93dB-högtalarna och därtill en förstärkare som ger 2x100W.
Hur hög effekt behövs för att kunna spela lika högt med 87dB-högtalarna?

---

Du ska köpa en baslåda till bilen:

Du har hittat en låda som är den största du får plats med. Lådan finns i fyra versioner, alla med samma volym, låt oss säga 150 liter, och alla med med basreflexrör.

1. två 12"-element.
2. ett 12"-element
3. två 10"-element
4. ett 10"-element

Ett är dyrast och fyra är billigast.

Nu är det så att anledningen att du vill ha en baslåda är att du saknar den djupa basen. Det viktigaste för dig är alltså att de riktigt låga tonerna går fram.
Vilken låda väljer du?

(Att det står "Digital" på lådan ökar både töntfaktorn och kräkfaktorn, men man behöver ju inte se den, bara höra den, och verkligheten ser ut så numera!)

---

Återkommer med fler besserwisserfrågor! Wink

Besök http://hef.nu
View user's profile Send private message Visit poster's website
Reply with quote
Joo det är alltid intresant med ljud och jag beskrev lite om min subb i förra tråden...
He he när jag bygger billjud så blir det så att jag går på känn (för att man inte är expert)
Resultatet blir inte alltid så perfekt som man önskat, men oftast så har det blivit lyckat...

De ggr som blivit mindre lyckat har ofta varit då när man hjälpt andra med sitt billjud och att de oftast satt ett alldeles lågt tak för kostnaderna omkring bygget...

De tycker ofta att "inte behöver jag så dyra grejor för jag kommer ändå inte dra på så mycket"
Men ändå så drar dom på o vipps så sticker ett o annat ellement Sad

Min personliga filosofi är att högtalare o förstärkare ska matcha varandra effektmessigt (sedan så tillkommer det vi tidigare diskuterat) om vad som är den riktiga effekten, men även att förutom effekt så att grejorna inte är av den billigaste kvaliten (enligt mitt tycke så är det extra viktigt när det gäller högtalare)

Men att givetvist så ska då även förstärkaren:s (förmodade riktiga effekt) ligga så nära högtalarnas effekttålighet som möjligt,
Jag har förstått att det oftast inte är så lyckat med att driva ett par ex 200Wattare i hatthyllan med enbart bilstereons förstärkare (som i regel är för klen), funkar kanske om högtalaren har en hög kännslighet, men oftast så blir det inte bra, att man blir tvungen att belasta stereons förstärkare för mycket och att det i värsta fall under hög belastning kan få förstärkaren att ge likströmsliknande signaler som då kan bränna högtalarna (trotts det att högtalarna har en hög effektålighet)

Men som sagt jag går bara på känn (för att man inte har de nödvändiga kunnskaperna)

Sammtidigt så vill jag skapa ett så prisvärd lösning som möjligt,
Och försöker fynda så mycket som möjligt (köper grejer jag inte ens för stunden behöver)
då har det blivit så att man har en del leksaker hemma (tokig som man är) men förr eller senare så kommer det till användning.

Tillbaka till din fråga så fick du mitt svar på andra tråden dvs 2 12:or i en hemmabyggd portad låda (på 88liter)
En granne: som fick hjälp av en kamrat till honnom (som har haft en egen ljudfirma) dom byggde en sluten låda med 4 10:or och där var det kanontryck i basen, spelar högt med ett distingt o snabbt ljud, men det riktigt djupa fanns inte där (men var ändå tillräkligt djup i tanke på att man andvände 4 basar)

Så i djupet så spelade min bättre, men hade inte ens i närheten av det tryck som grannen hade.

Alla högtalarpar jag hade i bilen drevs av egna slutsteg och lät bilstereons egna förstärkare (en sony som påstods ha 4*50Watt max) den drev enbart diskanterna i bilen,
Alla slutsteg var inkopplad på en eqalizer (som även styrde subben) på eqalizern så ströp jag diskanten (för att jag andvände ju lösa diskanter som drevs direkt av bilstereon), drog även ner basen på eqalizern pga att subben var inkopplad och den styrdes via en separat kontroll,
Summan blev att crossaxialhögtalarna som användes fram o bak enbart spelade från en högre bas tom mellanregistret och det gjorde systemet hållbart.

Lånade en Nokia som hade en Db-mätare och jag drog på till lite över normal volym (pga grannar så ville jag inte testa fullt) och mätaren visade 110db och det utan att det lät illa på något vis (luftigt o rent)
"experter" skull säkert ha mycket att anmärka på ljudet: men jag var nöjd

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Priser & rabater, Teknik & prylar
Motor & motorsport, Trafik & körkort
View user's profile Send private message Send e-mail
Reply with quote
Tillbaka till din fråga så fick du mitt svar på andra tråden dvs 2 12:or i en hemmabyggd portad låda (på 88liter)
En granne: som fick hjälp av en kamrat till honnom (som har haft en egen ljudfirma) dom byggde en sluten låda med 4 10:or och där var det kanontryck i basen, spelar högt med ett distingt o snabbt ljud, men det riktigt djupa fanns inte där (men var ändå tillräkligt djup i tanke på att man andvände 4 basar)

Så i djupet så spelade min bättre, men hade inte ens i närheten av det tryck som grannen hade.

I princip rätt resonerat (fyra tior har större yta än två tolvor). Det enda jag inte kan förstå är varför så många har en övertro på att man kan åsidosätta fysikens lagar med mer och större grejor? 88 liter räcker högst till en 12", men fungerar bättre till en 10". Fortfarande är det dock en onödigt liten låda!

Bra tryck säger du, men vid vilken frekvens? Jag pratar om bas, d.v.s. ner till 15-20Hz. Lådor som de du beskriver brukar inte orka mycket under 50-100Hz. Då tillför man väldigt lite eftersom dörrhögtalarna klarar ungefär samma saker. Basen fattas alltså fortfarande, men det andra får man mer av... Det blir det tröttsamt att lyssna på eftersom hela bottenregistret fattas, trots högt ljud.

Sambandet är att ett större element kräver en större låda för att få samma undre gränsfrekvens som ett mindre element i en mindre låda. Ju fler/större element man stoppar i en viss låda, desto sämre bas!

Rätt svar på frågan är alltså alt. 4.

Reply with quote

Igentligen så är jag fel person att svara på frågan.
Men som du säkert förstår så är det en lite speciell miljö att bygga ljud i och om man vill ha något utöver det extra så vet jag att de försöker tillverka basar som mer ska passa i mindre lådor (har blivit mer vanligt bland slutna lådor) och hur dom bär sig åt, kan jag inte svara på, kanske kan det vara en av anledningen till de extrema effekter som subbasarna arbetar i, en liten "gissning" är att man vill lösa problemet med att ex tvinga konen med den höga effekten att gå ner i frekvensen och att flera av de moderna ellement som finns i dag helt enkelt inte klarar att spela i hur stora lådor som helst (att man medvetet "förvrängt" dom så att de ska fungera i det närmaste extremt små lådor)

ex jag har en Clarion 15" med dubbla talspolar 4 Ohm vadera och 2*300 Watt Rms och med kartongen så följer det med en ritning på en sluten låda på endast 45liter?!?! och i ett medföljande diagram så spelade den så djupt som 30hz och 40hz fr en db-norm (som jag inte kom ihåg nu),
En 45liters låda skulle igentligen på sin höjd passa till en 10" kanske snarare en 8" men jag har mycket svårt att tro att den 8:an skulle prestera lika bra som ex den 15" som nu ska vara där (även om fysiken säger annat)

En portad låda till den basen skulle enligt ritningen vara 103,6 liter (även det en alldeles för liten låda) och då skulle den enligt diagrammet ha en stort sett en rak frekvenskurva ner till nästan 20hz (eller om det var 22-24hz) och sedan falla rakt ner.

Jag har fått för mig att beräkningen av lådor påminner lite om en beräkning på längden på antenner (där räknar man antennens längd genom våglängden ex då 5/8 del 3/4 våg 1/2 våg 1/4 som är den minsta jag känner till) och att lådberäkningen skulle påminna om det fast då i volym och givetvist då efter basens data
ex en bas som vill ha en optimal volym som skulle ligga på låt oss säga 200liter att den då som 1/4 skulle ligga på 50liter (har tom hört att man delar den som en 1/8 ) givetvist då med en massa förluster (men tyvär nödvändigt för att den i överhuvudtaget ska få platts i en bil)

Jag håller fulständigt med dig om att det inte går att få ut superlåga frekvenser i så små lådor.
Men jag har ofta bevittnat om hur ljudbyggare ändå på ett magiskt sätt ändå får ut imponerande tryck o djup ur löjligt små lådor bla fått höra på stereos som "proffs" har byggt (folk fr BRL) min kusin har vänner som arbetar där, tom att en av dom berömde ljudet i min stereo (fast då hade jag inte stoppat in mitt sk "digitala" monoblock) utan körde på ett monokopplat 4kanalsteg (som då blev 2kanaler) och hade då "endast" 2*110Watt som drev mina Legasy 12:or

Men givetvist, bygger man lådor med optimal volym till mina 12:or så skulle den säkert bli ännu djupare (men då får man inte platts med den i en bil, och skulle jag istället stoppa i 2 8or så är jag övertygad om att den inte skulle kunna spela lika högt (för att membranerna inte kan flytta lika mycket luft)

hade för länge sedan två 6,5" i två separata lådor (som var troligen i rätt storlek) och ljudet var överaskande bra men den klarade inte hur höga volymer som helst (distrution)

Jag har fått för mig att de flesta stora (normala) basar som finns i hemmen (i stora lådor) igentligen ändå har för små lådor att de igentliga volymerna för en ex 12:a ligger på flera hundra liter (har inte det i huvudet) typ runt 4-500liter och att man även där beräknar mindre lådvolymer så att de ska bli mer behändiga i hemmet

Men som sagt, mig kan du garanterat prata omkull för att jag inte har någon utbildning i ämnet Wink

Last edited by Lasse Pienimäki on Thu Jul 26, 2007 4:08 pm; edited 2 times in total

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
Ursäkta div ofrivilliga "Smiles" upptäckte att dom har ploppat upp där det var menat med andra tecken Confused

[Edit] "Smiles" är nu åtgärdade, Men Filip har tydligen gjort något som gör att jag inte kan ta bort mitt eget inlägg (inte ens som moderator)

Last edited by Lasse Pienimäki on Thu Jul 26, 2007 4:12 pm; edited 1 time in total

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
Jag vet att du har rätt.

[...]

Men som sagt, mig kan du garanterat prata omkull för att jag inte har någon utbildning i ämnet Wink

Det verkar inte som om det finns någon anledning att "prata omkull" dig!

När jag läser vad du skriver så ser jag ju att du egentligen har klart för dig hur det här fungerar. Sedan är du beredd att kompromissa, och det är inget konstigt, bara man vet att det är just kompromissar man gör. Slutligen har du en del intressanta teorier om hur man "lurar" fysikens lagar. Jag kan tänka mig en hel del varianter, bl.a. med extremt höga effekter för att komprimera luften i alldeles för små lådor.

Men jag är inte imponerad av tekniskt trixande av den sorten. Det kan bero på att jag är Hi-Fi-typen, d.v.s. jag vill att det i första hand ska låta bra, med så enkla grejor som möjligt. Om det inte låter riktigt bra i hela registret är jag inte intresserad av att det låter högt. Jag vet att det finns tävlingar i billjud, men de har ju inget med välljud att göra, utan bara dB. Vad är vitsen om man inte ens kan vara i bilen när man spelar?

Jag funderar allvarligt på hur jag ska kunna stuva undan ett par baslådor i min kombi utan att det tar upp lastutrymme. Det får troligen bli specialformade lådor. Givetvis använder jag långslagiga 4"-element också. Då kan man nå under 20Hz med en låda på 10 liter, men röret tillkommer och blir rätt maffigt... Då använder jag mitt gamla Concorde-steg som levererar 2*50 äkta Watt i 4ohm. Jag körde det i över 10 år med 2Ohms last (2*80W+ eller något?), och det funkar fortfarande perfekt!

---

Jag kan ta nästa fråga här:

Exakt vad gör en högtalarlåda egentligen för nytta?
Alltså, varför har man en låda över huvud taget?

Reply with quote
He he... vet inte om jag "vågar" svara på det (i tanke på min kunskapsnivå i ämnet) men samtidigt så tycker jag att det är kul o intresant att diskutera det... Så jag låter mig vara måltavla Razz
Det hade varit än mer intresant ifall det hade funnits någon annan här som var mer insatt i ämnet,
Då skulle det kanske bli en mer givande debatt i ämnet om varför det ser ut som det gör på bilsidan med de olågiska lådlösningar och de lika (i vissa fall) olågiska basellement som finns

Förutom det vi har diskuterat om resonanslådor, så den första (primitiva) tanke jag har ang lådor är att lådan bla förhindrar en form av akustisk kortslutning eller om det heter något annat (att ljudet inte rundar elementet med resultatet att basen uteblir)
Men är lite kluven ang portade lådor, för på sätt o vis så skapar man medvetet en möjlighet för luften att vandra runt (i min skalle så skulle jag vilja kalla det för en akustisk kortslutning) men på någott vis så funkar det (fast jag inte riktigt förstår varför)
Har fått den uppfattningen att slutna lådor normalt brukar kunna spela med högre tryck, men att portade lådor har förmågan att kunna gå djupare,
Sedan har vi de olika typer av bandpasslådor (som ibland imponerar på mig)
Hornbasar känns lite skumma, för att för mig så är de uppbyggda som att basreflexporten ibland är större än basellementet?!
Och sedan så har vi dom där "open aer" (eller hur sjutton man stavar till det) de borde inte fungera i min tankegång

Joo jag är medveten om att jag kanske har lite fööör mycket i bilen, men för mig så handlar det igentligen inte om att en stereo ska prestera så högt db som möjligt, men eftersom att en bil igentligen är en ganska otacksam lysningsmiljö med allt oljud runt omkring motorljud, vägbrum o vind och med tanke på de dåliga förutsättningarna och att jag ändå vill ha ett acceptabelt ljud, så känner åtminstånne jag att man nästan är tvungen att ta i på överkant för att systemet inte ska låta överansträngt när man blir tvungen att vrida på volymen (så att musiken övervinner trafikbullret med bibehållen luftighet i ljudbilden) och He he... med handen på hjärtat så tycker jag att det känns lite extra tillfredställande när man fysiskt känner basen i kroppen (och det utan att det ska behöva skrika i öronen)

Men nu på äldre dar så har jag så smått börjat innse att intesset inte är lika extremt som tidigare men känner ändå att : har man ändå "leksakerna" så är det klart att man ska andvända dom, så det blir väl att fixa "välljud" i min senaste skrothög... (vet bara inte hur stor den ska bli)

Funderar lite på att skaffa en finare bil eller en hobbybil, den ska då helst ha de bättre komponenterna (gärna då med DVD)... man får se...

Hmm du har säkert en bra 4" men räcker det som bas? fysiskt så räcker det i ett så litet utrymme som i en bil... men med allt oväsen runt omkring? är du inte rädd att de kanske ger upp...
Jag har förstått att i ett normalt vardagsrum så kan det tom bli bättre ljud med ex 4 - 6,5:s basar (att många inkl jag tar i på överkant med att andvända igentligen allt för stora högtalare i hemmet)
Men i en bil?!?! tror du att 4" räcker Confused: blev väldigt nyfiken (vill suga åt mig alla former av tankar o ideér)
Du har kanske en väldigt tyst bil?!
Min Seat ibiza är allt annat än tyst, är nog den värsta bil jag haft när det gäller oväsen (ångrar lite att jag köppte den) men är annars riktigt rolig att köra med sin låga vikt o stora motor, Nästan som en gokart... tyvär då med en nästan lika styv fjädring, dvs inte specielt bekväm Confused

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
He he... vet inte om jag "vågar" svara på det (i tanke på min kunskapsnivå i ämnet) men samtidigt så tycker jag att det är kul o intresant att diskutera det... Så jag låter mig vara måltavla Razz
Det hade varit än mer intresant ifall det hade funnits någon annan här som var mer insatt i ämnet,
Då skulle det kanske bli en mer givande debatt i ämnet om varför det ser ut som det gör på bilsidan med de olågiska lådlösningar och de lika (i vissa fall) olågiska basellement som finns

Jag håller med om att det vore kul med flera i samtalet, men det kanske kommer.

Lasse Pienimäki wrote:
Förutom det vi har diskuterat om resonanslådor, så den första (primitiva) tanke jag har ang lådor är att lådan bla förhindrar en form av akustisk kortslutning eller om det heter något annat (att ljudet inte rundar elementet med resultatet att basen uteblir)

Helt fel och helt rätt... Alltså:

Lådan får absolut inte ha någon resonans. "Resonanslåda" är ett gammalt missförstånd och kommer från akustiska musikinstrument. Sedan överfördes principen till tidiga konstruktioner för att få ljud alls. Jag pratar om före 1950!

Det andra är helt rätt! Låga frekvenser har ingen riktning, utan är bara tryckförändringar. Utan låda skulle trycket pumpas mellan framsida och baksida och aldrig nå lyssnaren. Ju lägre frekvens, desto större problem. Idealet är en oändligt stor låda. Men det fungerar även med en tillräckligt stor skiva (baffel). I praktiken behöver skivan vara ett stort antal meter bred/hög, så det är inte praktiskt hanterbart.

Vad som händer om lådan är för liten, är att den inneslutna luften gör för stort motstånd när den komprimeras/förtunnas. Det behövs mycket luft för att denna dämpande effekt inte ska drabba de låga tonerna som ha långsamma men långa rörelser.

Lasse Pienimäki wrote:
Men är lite kluven ang portade lådor, för på sätt o vis så skapar man medvetet en möjlighet för luften att vandra runt (i min skalle så skulle jag vilja kalla det för en akustisk kortslutning) men på någott vis så funkar det (fast jag inte riktigt förstår varför)
Har fått den uppfattningen att slutna lådor normalt brukar kunna spela med högre tryck, men att portade lådor har förmågan att kunna gå djupare,

Kluvenheten är befogad, för precis som du säger ger ju öppningen en möjlighet till "kortslutning".

"Portade lådor"/basreflexlådor bygger på avacerad fysik, och jag behärskar inte alls matematiken bakom detta. Men principen är att man utnyttjar trögheten i luften, så att det tryck som kommer ut ur röret är fördröjt och "synkroniseras" med att membranet rör sig utåt (och omvänt). I stället för att luften går från membranet och runt till baksidan genom röret, kommer trycket från membranets baksida att möta trycket från framsidan "strax därefter". På så sätt utnyttjar man båda framsidans och baksidans tryck samtidigt. Finurligt, men jag kan inte förklara det bättre!

Eftersom det är fråga om rätt avancerad fysik, som sagt, behöver konstruktionen dimensioneras exakt utifrån själva elementets data. Tumregeln är också att en sådan låda behöver vara ungefär dubbel i volym jämfört med en sluten låda för samma element, men detta kan variera lite. I vilket fall kan man inte bara göra "en låda med hål i", för då är risken maximal att man bara får den akustiska kortslutningen.

Lasse Pienimäki wrote:
Sedan har vi de olika typer av bandpasslådor (som ibland imponerar på mig)

"Bandpass" betyder ungefär "mellanregister" i mitt språk. Menar du något annat?

Lasse Pienimäki wrote:
Hornbasar känns lite skumma, för att för mig så är de uppbyggda som att basreflexporten ibland är större än basellementet?!
Och sedan så har vi dom där "open aer" (eller hur sjutton man stavar till det) de borde inte fungera i min tankegång

Horn är en gammal princip, och används bl.a. i blåsinstrument för att "förstärka" ljudet. Jag har någon gång läst och förstått principen, men glömt hur det var. I vilket fall är det avancerad fysik, men det fungerar uppenbarligen.

Sedan finns det ett antal varianter på den här fysiken, och de har fått sina olika namn även om en hel del påminner om varandra. "open air" är en av dem, "transmission line" är en annan.

Lasse Pienimäki wrote:
Joo jag är medveten om att jag kanske har lite fööör mycket i bilen, men för mig så handlar det igentligen inte om att en stereo ska prestera så högt db som möjligt, men eftersom att en bil igentligen är en ganska otacksam lysningsmiljö med allt oljud runt omkring motorljud, vägbrum o vind och med tanke på de dåliga förutsättningarna och att jag ändå vill ha ett acceptabelt ljud, så känner åtminstånne jag att man nästan är tvungen att ta i på överkant för att systemet inte ska låta överansträngt när man blir tvungen att vrida på volymen (så att musiken övervinner trafikbullret med bibehållen luftighet i ljudbilden) och He he... med handen på hjärtat så tycker jag att det känns lite extra tillfredställande när man fysiskt känner basen i kroppen (och det utan att det ska behöva skrika i öronen)

Men nu på äldre dar så har jag så smått börjat innse att intesset inte är lika extremt som tidigare men känner ändå att : har man ändå "leksakerna" så är det klart att man ska andvända dom, så det blir väl att fixa "välljud" i min senaste skrothög... (vet bara inte hur stor den ska bli)

Funderar lite på att skaffa en finare bil eller en hobbybil, den ska då helst ha de bättre komponenterna (gärna då med DVD)... man får se...

Om det är så bullrigt i bilen att man måste överrösta detta, då blir det ju besvärligt. Men bashögtalare i bil är egentligen bara ett svårlöst problem om man har en kombi. Jag har haft sedaner och halvkombi tidigare. Då använde jag hela bagageutrymmet som "låda". Det är tillräckligt stort för att man ska slippa "rör" och andra konstigheter. Två tior i "hyllan" (förstärkt med en hel skiva av plywood på totalt 20mm) lät grymt bra i halvkombin.

Det är dock fem år sedan jag bytte bort den bilen, och jag har inte haft något märkvärdigt att spela på i bilen sedan dess. Med åldern har det blivit mindre viktigt...

Nu har jag en kombi, fyra år gammal nu, och den har hyfsade grejor i dörrarna från fabrik. Jag driver det med en så'n där SONY på "4*50W" (Jag tror inte heller riktigt på det!). Men bottenbasen saknas. Frågan är bara hur jag kombinerar min numera rätt praktiska (mogna? vuxna?) syn på bilen med att stuva in en "låda"?

Lasse Pienimäki wrote:
Hmm du har säkert en bra 4" men räcker det som bas? fysiskt så räcker det i ett så litet utrymme som i en bil... men med allt oväsen runt omkring? är du inte rädd att de kanske ger upp...

På 80-talet fick jag tag på en konstruktion för ett par element som tyvärr inte tillverkas längre: KEF B110. Kul fyror, för magneten är lika stor som korgen och membranet, det är en riktig "klump". De går fråm 20Hz... Lådan är just 10 liter, men sedan tillkommer röret, som har samma yta som högtalaren och är närmare metern långt. Jag byggde ett par lådor för hemmabruk, och har dem kvar, men använder dem inte just nu. Det går inte att spela "jättehögt", men det räcker i ett normalt bostadsrum (som ju är större än en bil). Det lustiga är att varken jag eller någon annan som har lyssnat på de där högtalarna har någonsin hört något annat som går så långt ner i basen...

Jag funderar alltså på att bygga lådor med samma "mått" men annan form och använda dessa element i bilen. Trevligt nog är det plastkon och gummikant (ingen fuktkänslig papp eller åldrande skumkant).

Lasse Pienimäki wrote:
Jag har förstått att i ett normalt vardagsrum så kan det tom bli bättre ljud med ex 4 - 6,5:s basar (att många inkl jag tar i på överkant med att andvända igentligen allt för stora högtalare i hemmet)
Men i en bil?!?! tror du att 4" räcker Confused: blev väldigt nyfiken (vill suga åt mig alla former av tankar o ideér)
Du har kanske en väldigt tyst bil?!
Min Seat ibiza är allt annat än tyst, är nog den värsta bil jag haft när det gäller oväsen (ångrar lite att jag köppte den) men är annars riktigt rolig att köra med sin låga vikt o stora motor, Nästan som en gokart... tyvär då med en nästan lika styv fjädring, dvs inte specielt bekväm Confused

Jag har en VW Golf IV Variant (förlängd Golf=kombi). Den är rätt tyst, ja. Men, som sagt, jag är i första hand intresserad av att få höra alla de där tonerna som jag vet finns i musiken. Det är oerhört frustrerande när toner som bara måste vara med plötsligt saknas. Hela känslan haltar.

"ta, tada tada tada tada, BAAAA!"

Föreställ dig att "BAAAA" fattas! Very Happy

Så, ja, ett par fyror räcker gott om jag bara ska fylla ut botten och i övrigt spela med SONY:n och originalhögtalarna. det blir ingen "sprängare", men däremot en fullregisteranläggning. Då först är ju själva grundkraven uppfyllda. Att sedan kompromissa med det för att kunna spela högre, nej tack!

Reply with quote
Jo jag förstår att lådan ska vara så tyst o stabil som möjligt, och att utrycket "resonanslåda" igenligen är ett totalt felaktigt utryck, men skrev så för att det brukar (åtminstonne var) ett utryck som jag trodde att man fortfarande andvände Confused (och har inte funderat så mycket på hur fel utrycket igentligen är)

Har inte haft en tanke på att utrycket ursprungligen kommer fr 50:talet

Men som sagt, jag bygger alltid så stabilt som möjligt Exclamation

En annan sak du nämde var att fälla ner basarna i hatthyllan (det gjorde jag ofta förr) men fick reda på att många moderna o effekthöga ellement väldigt ofta "kräver" låda för att skapa ett visst luftmotstånd när basen arbetar annars är risken tydligen den att membranet "skenar" och att den slutligen riskerar att slår sönder sig självt (det har hänt mig)

Och att bla BRL förklarade för mig att dessa ellement jag andvände inte var lämpade att fällas ner i hatthyllan "GAS Alpha 10:or på max 250watt (den äldre modellen som hade gjuten chassi) de "pumpade" i hatthyllan i över ett år och att de gradvist blev sämmre o sämmre
den ena vart sönderslagen och den andra vart skadad (gjorde ett desperat försök att reparera dom med klister o glasfiber men det funkade inte) så det blev att slänga dom Crying or Very sad
Hade jag andvänt en uträknad låda (portad eller ej) så skulle de troligen funnits kvar än idag Crying or Very sad (kanonljud hade dom... *saknar* )

Så det är låda som gäller i fortsättningen för mig Evil or Very Mad

Joodå det finns sk baslådor som flera butiker kallar för "bandpasslådor" och att dem finns i flera utföranden och brukar kalla olika konstruktioner för 1:a gradens bandpass, 2:a gradens bandpass 3:e gradens... osv osv.. (sen om det är ett felaktigt utryck eller ej... vet jag ej)
Kallas i allafall så i flera butiker (andvänder fn en sådan som subb till min hemmabio med en 10:a i på max 200Watt)

Andvände först den kvarvarande (skadade) GAS 10:an och ljudet var (enligt mitt tycke) imponerande, men att skadan gjorde att den hade en del (mindre) skrammlande missljud och till slut så tröttnade jag på "skramlet" och stoppade in en ny GAS Alpha 10:a (men tyvär av en senare och tråkigt nog en sämmre modell som tyvär då hade en plåt korg) och lät inte lika bra (ljudkvalitetsmessigt), Samt att butiken rekomenderade att man körde de senare Alpha basarna i en sluten låda

Lådan köppte jag som byggsatts hos HiFikitt (dom har även försäljning via nätet), lådan bestod av två kammare, den ena kammaren är ca hälften så stor som den andra och att den var portad utåt fr varje kammare (olika längd på rören) och i skilljeväggen mellan kammrarna monterades basen (dvs att basen är innbyggd och då ej synlig utåt),

Lådorna finns i mängder av olika konstruktioner med flera kammare och med portar mellan kammare och en typ som verkar bli mer vanlig är att basen fälls in i en sluten låd-del och spelar ut till en kammare som i sin tur är portad utåt,
har sett dem i flera butiker och då ofta försedd med en plexiskiva så att man då ser baksidan av ellementet när den spelar ut till den andra kammaren (ibland så lägger dom in neonbelysning bakom plexit)

funderar lite på att andvända min "bandpaslåda" i bilen (pga att min 88:liters låda med mina Legasy 12:or ) skulla ta allt utrymme i anspråk Mad (eller andvända en annan hemmabyggd subb som jag har, som är utrustad med en långslagig MDS Kharma 12:a på 350Watt rms i en 44:liters portad låda)

Min Clarion 15 (som jag beskrev om tidigare) den är ursprungligen tänkt att andvändas i bil, men funderar istället att göra en subbas i portad låda till hemmabion Smile galning som man är Confused

Ps, har editerat texten i efterhand och lagt till lite om bla bandpass lådor

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
En annan sak du nämde var att fälla ner basarna i hatthyllan (det gjorde jag ofta förr) men fick reda på att många moderna o effekthöga ellement väldigt ofta "kräver" låda för att skapa ett visst luftmotstånd när basen arbetar annars är risken tydligen den att membranet "skenar" och att den slutligen riskerar att slår sönder sig självt (det har hänt mig)

Och att bla BRL förklarade för mig att dessa ellement jag andvände inte var lämpade att fällas ner i hatthyllan "GAS Alpha 10:or på max 250watt (den äldre modellen som hade gjuten chassi) de "pumpade" i hatthyllan i över ett år och att de gradvist blev sämmre o sämmre
den ena vart sönderslagen och den andra vart skadad (gjorde ett desperat försök att reparera dom med klister o glasfiber men det funkade inte) så det blev att slänga dom Crying or Very sad
Hade jag andvänt en uträknad låda (portad eller ej) så skulle de troligen funnits kvar än idag Crying or Very sad (kanonljud hade dom... *saknar* )

Så det är låda som gäller i fortsättningen för mig Evil or Very Mad

Det är lätt att glömma berätta om "självklarheter".

Har man en stor och/eller öppen låda behöver man precis som du säger dämpa de okontrollerade konrörelserna. Man gör det genom att "klä" högtalarkorgen med ett lämpligt material. 50mm tjock skumplast (öppna porer!) träs och najas med fördel över så att den sluter "tätt". Jag brukar göra ett lagom litet hål i mitten och kränger skumgummit över magneten, sedan använder jag antingen ståltråd runt skruvarna (om de är långa och genomgående) eller helt enkelt långa klammer i häftpistolen för att fästa gummit runt korgen. Detta dämpar fladder, men inte ens den djupaste bas!

På detta sätt överlevde mina tior i tretton år i en bil jag hade. (De lever fortfarande i en låda i förrådet, men bilen är skrotad!)

Lasse Pienimäki wrote:
Joodå det finns sk baslådor som flera butiker kallar för "bandpasslådor" och att dem finns i flera utföranden och brukar kalla olika konstruktioner för 1:a gradens bandpass, 2:a gradens bandpass 3:e gradens... osv osv.. (sen om det är ett felaktigt utryck eller ej... vet jag ej)
Kallas i allafall så i flera butiker (andvänder fn en sådan som subb till min hemmabio med en 10:a i på max 200Watt)

Lågpass, bandpass och högpass är de tre begreppen som beskriver om frekvensregistret är begränsat åt något håll. Bandpass är avgränsat både uppåt och nedåt.

Jag vill gärna veta vad man menar med "bandpasslådor", för om det inte handlar om mellanregister blir det obegripligt!

Lasse Pienimäki wrote:
Andvände först den kvarvarande (skadade) GAS 10:an och ljudet var (enligt mitt tycke) imponerande, men att skadan gjorde att den hade en del (mindre) skrammlande missljud och till slut så tröttnade jag på "skramlet" och stoppade in en ny GAS Alpha 10:a (men tyvär av en senare och tråkigt nog en sämmre modell som tyvär då hade en plåt korg) och lät inte lika bra (ljudkvalitetsmessigt), Samt att butiken rekomenderade att man körde de senare Alpha basarna i en sluten låda

Lådan köppte jag som byggsatts hos HiFikitt (dom har även försäljning via nätet), lådan bestod av två kammare, den ena kammaren är ca hälften så stor som den andra och att den var portad utåt fr varje kammare (olika längd på rören) och i skilljeväggen mellan kammrarna monterades basen (dvs att basen är innbyggd och då ej synlig utåt),

Lådorna finns i mängder av olika konstruktioner med flera kammare och med portar mellan kammare och en typ som verkar bli mer vanlig är att basen fälls in i en sluten låd-del och spelar ut till en kammare som i sin tur är portad utåt,
har sett dem i flera butiker och då ofta försedd med en plexiskiva så att man då ser baksidan av ellementet när den spelar ut till den andra kammaren (ibland så lägger dom in neonbelysning bakom plexit)

HiFi-Kit är en gammal bekant leverantör!

Jo, givetvis finns det en mängd möjliga lådkonstruktioner, och detta med flera kammare låter både begripligt och intressant. Inget nytt under solen egentligen, men ändå varianter på det gamla. Man kan ju vidareutvekla och kombinera tekniker. Men fysikens lagar gäller fortfarande! Smile

Lasse Pienimäki wrote:
funderar lite på att andvända min "bandpaslåda" i bilen (pga att min 88:liters låda med mina Legasy 12:or ) skulla ta allt utrymme i anspråk Mad (eller andvända en annan hemmabyggd subb som jag har, som är utrustad med en långslagig MDS Kharma 12:a på 350Watt rms i en 44:liters portad låda)

Min Clarion 15 (som jag beskrev om tidigare) den är ursprungligen tänkt att andvändas i bil, men funderar istället att göra en subbas i portad låda till hemmabion Smile galning som man är Confused

Ps, har editerat texten i efterhand och lagt till lite om bla bandpass lådor

Du brukar återkommande berätta om vad produkter och modeller heter. Det säger mig egentligen ingenting eftersom mitt intresse för det mesta av detta har avklingat ganska ordentligt. Jag brukar fördjupa mig i marknaden när det är aktuellt för mig att skaffa något, men skulle jag hålla mig uppdaterad om all teknik jag har hållit på med och framför allt alla nya produkter så skulle inte tiden räcka till. Jag är inte heller road av att hålla reda på produkter jag inte kommer att ha med att göra, oavsett vilken bransch det gäller. Därför håller jag mig numera till principdiskussioner för det mesta.

Helt nya konstruktioner och lösningar är alltid intressanta, men att det är en XYZ123 från tillverkaren ABC saknar alltså betydelse!

Reply with quote
He he... det är inte meningen att tråka ut dig med namn o modeller.
Min egen uppfattning brukar vara den att det inte är ett minus ifall man nämner namn o modell, om du inte är så intreserad av det så möjligen kanske någon annan (som läser detta) råkar vara intreserad och dyker in i diskussionen Smile (alltid spännande att få höra om andras erfarenheter o kunskaper)

Så *harkel* risken är rätt stor att jag fortsättrer med det

Hmm... jag vill inte påstå ifall du har rätt eller fel, men kan det inte vara så att du möjligen har blandat ihop filterkostruktioner med lådkostruktioner, i tanke på att (vad jag känner till) så bland filter så brukar man nämna Hi-pass, Low-pass etc ?
Men du måste ha rätt om utryckets igentliga betydelse (verkar mest lågiskt)
Men att den "bandpasslåda" jag köppte fr Hifikitt är helt klart avsett för bas (subbas)

Här finns flera "bandpasslådor" (tyvär så får jag inte alltid hela länken till alla produkter)

http://www.brl.se/
"Pioneer TS-WX206A" , "JBL GTO1204BP" (suck vet att dom har haft flera "bandpasslådor")

http://www.hifikit.se/
"Bumper Bandpasslåda" (Jag köppte bara lådan)

Via Http://pricerunner.com så dyker det upp en hel del om man söker på "bandpass" bla
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106923
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106924
Osv osv

Http://www.mds.se (gå in på lådritningar, där finns hur många som helst )
Ahhh hittade en "banpass" till min Kharma 12:a http://www.mds.se/Archive/documents/Ritningar/Kharma12/Kharma12_x1_bandpass5e.pdf
http://www.mds.se/Archive/documents/Ritningar/ZR12/ZR-12x2_bandpass.pdf
http://www.mds.se/Archive/documents/Ritningar/ZR12/ZR-12x2_bandpass_vinklad.pdf
http://www.mds.se/archive/documents/ritningar/Z12/Z12_x1_bandpass5e.pdf
http://www.mds.se/archive/documents/ritningar/Z12/Z12_x2_bandpass5e.pdf
Osv osv

Tänkte även kolla upp vad som menas med "bandpass" hos ex "Elfa" och "peicerunner" men känner att det är hög tid att slänga sig i bingen (får kolla upp det senare)

Obs... jag vill inte påstå något ifall du har rätt eller fel (i tanke på att det inte är första ggr att felaktiga utryck har blivit ett "mode" (men det är alltid kul att själv få kött på benen om hur saker o ting igentligen är
dvs om du frågar mig om vad jag tycker o tänker ang "banpass"så som sagt jag är bara lekman i ämnet så från mig, så är det inte omöjligt att jag är helt ute o cyklar.

Ha det bäst

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
Kloka pojkar. När jag var yngre det fanns ju mono bandspelare. Vet ni vad är likadant med datakillar & hifikillar?! Båda pratar bara med termer som ingen vanlig människa kan förstå. Man ska ju låta så att man är klok som f**! När man blir äldre hörseln blir sämre= gamla mono bandspelaren är skitbra igen!

Ivo

Hi hi hi... du har säkert rätt!
Ännu så har min biologiska klocka inte övertygat mig om att jag har passerat 40 Laughing
Men märker att intresset inte är lika extremt som förr (men brinner fortfarande för ämnet) och för min del så får intresset vara kvar tills alla hördelceller gett upp Smile
Men förr eller senare så sitter man o diggar "välljud" ur en transistorradio Razz
Intresset har man väl ärvt från farsan som stort sett alltid varit lite före sin tid (dessutom så spelade o sjöng han i olika orkestrar)
Så ljud har alltid varit ett stort intresse för mig.
Men förr eller senare så "tvingas" även jag acceptera monoradion (hoppas att det dröjer ett tag tills dess)

OBS som jag även nämt tidigare så framställer jag inte mig själv som en "expert" och försöker inte heller "mästra" mig i ämnet, men intresset har alltid funnits där hos mig, så jag diskuterar mer än gärna i ämnet Very Happy

[Edit] såg i efterhand att "Ivo" raderat sin text i inlägget och att Filip senare "Deletade" inlägget, nämner det så att folk inte börjar undra om vad det är för ett inlägg som jag skulle ha svarat på.

Last edited by Lasse Pienimäki on Sun Jun 24, 2007 7:25 am; edited 1 time in total

Moderator för:
Hälsa, träning & kost
Datorer, spel & internet
Reply with quote
Hmm... jag vill inte påstå ifall du har rätt eller fel, men kan det inte vara så att du möjligen har blandat ihop filterkostruktioner med lådkostruktioner, i tanke på att (vad jag känner till) så bland filter så brukar man nämna Hi-pass, Low-pass etc ?
Men du måste ha rätt om utryckets igentliga betydelse (verkar mest lågiskt)
Men att den "bandpasslåda" jag köppte fr Hifikitt är helt klart avsett för bas (subbas)

Här finns flera "bandpasslådor" (tyvär så får jag inte alltid hela länken till alla produkter)

Hej, jag tog en liten paus från detta...

Men jag har följt några av dina länkar, det var intressant!
Tydligen är det så att man stämmer av lådan att vara optimal över ungefär en oktav, med brant karaktäristik uppåt och nedåt. På så sätt är det ju helt korrekt att kalla detta för bandpasslåda. Man lär sig alltid något nytt! Very Happy

Tyvärr verkar det bli en otäck puckel mitt på frekvenskurvan i alla fall, så jag tror inte att jag gillar ljudet från dem, det blir antagligen för "burkigt" för min smak. Jämför med basreflexlådornas "puckel" som brukar hamna i botten på frekvenskurvan. Om den bara ligger vid typ 30Hz eller lägre låter det fett & gött!

Ok, Lasse, nu har jag gjort min läxa, så nu tar jag sommarlov! Wink

Reply to topic Page 1 of 1

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum