Tubsnackarna Forum Index
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsfChatLog in
Reply to topic Page 1 of 1
Arbetsresor
Author Message
Reply with quote
Post Arbetsresor 
Vi sitter rätt mycket om dagarna när vi är på jobbet. Vi åker till och från jobbet många gånger med bil eller lokaltrafik. Vad gör det för vår dagsform?

Med en mycket enkel åtgärd kan du förbättra din hälsa. Eftersom vi ändå har restid - använd den till att gå eller cykla till jobbet. Har du långt kan du hoppa av någon hållplats tidigare och gå sista biten. Ibland är vi förblindade av tidsbrist och andra måsten... Gör det här till ett av dina önskemål, ett nytt måste i framtiden.

Det bästa för hälsan är om du har minst 45 min att gå eller cykla till jobbet. Ta det lungt i början och trappa upp.
Jag cyklar idag till och från jobbet minst varannan dag och mår prima. Har bättre kontroll på vikten och kan unna mig god mat när jag vill lyxa till det. Men starten har varit mycket försiktig eftersom jag normalt lider av kronisk ryggvärk. Min start blev en cykling per vecka i två veckor. Sedan ökade jag på med två cyklingar per vecka i ytterligare två veckor. Nu är jag uppe i tre gånger per vecka och hoppas jag klarar mer till sommaren. Jag cyklar mellan Tullinge och Västertorp. Och är det någon som behöver puchas i början och det är i min väg kan jag hjälpa till med starten.

Må gott E Hellman

View user's profile Send private message
Reply with quote

Indie

Reply with quote
Först ska alla flytta till Nynäshamn och efter det börja cykla. Snart finns inget fett kvar. Tror att större problem är ju matraster. Ingen tid att äta i lugn o ro samt många äter kebab, pizza, etc kvalitetsmat.

Ivo

View user's profile Send private message Visit poster's website
Reply with quote
Post Gör fem minuter någon skillnad? 
Hej E Hellman!

Jag cycklar till och från jobbet varje dag, och vet att jag mår bra av det. För i jobbet blir det för mycket stillasittande. Det enda som är en nackdel dock är att det handlar bara om en fem minuters cykeltur, åt endera hållet. Men skulle det ta mycket längre tid än det, så skulle jag inte längre orka cykla.
Det är alltså inte bara motion som är bra. Motivation är bra också.

Men... hur är det egentligen? Fem minuters cyklande, utan svett och tårar, gör det verkligen någon skillnad?

Mvh
Filip

Reply with quote
Hej Filip! Självklart ditt cyklande gör skillnad. INTE så mycket men tillräckligt. Fortsätt med samma stil!

Pexu

Moderator för fackliga frågor
View user's profile Send private message Visit poster's website
Reply with quote

Cyklandet i sig gör nog varken till eller från. Sett ur ett större perspektiv däremot, som en liten positiv del i ett annars aktivt liv. Många bäckar små, så att säga.

Inaktivitet bryter ned kroppen och är dåligt för hälsan och välmåendet. Lite liv och rörelse är fantastiskt bra på att motverka det. Behöver inte vara mycket åt gången. Du kan t.ex. resa dig från stolen lite då och då för att sträcka på dig och kanske röra lite på benen om det finns möjlighet. Cykelturen till och från jobbet gör också sitt. När du väl är hemma har du säkert en del sysslor som måste utföras; fixa mat, diska, städa etc. Ibland kanske det även är trevligt med en liten promenad på kvällen.

Varje del var för sig gör inte så mycket men sett över hela dagen blir det tillsammans en del aktivitet.

Uppepå detta skulle jag dock å det starkaste vilja rekomendera ett stycke gymkort och lite styrketräning. Behövs inte mycket för att det ska göra stor skillnad. Ganska hårt arbete förvisso, totalt en timma i veckan räcker dock väldigt långt och för med sig stora fördelar; muskler, leder och skelett stärks(väldigt bra när man blir gammal), förbättrar insulinsvaret(motverkar metabolt syndrom och typ 2 diabetes), ger bättre kondition och sist men inte minst får man även ökad mental skärpa. Ja, sen är det förstås kul att se bättre ut naken också.

Fast precis som du skriver är ju också motivationen en viktig faktor, men motivation är något man kan skaffa sig - framförallt gäller det nog att se värdet och senare även uppleva det.

För min del är det nog det bästa jag någonsin tagit mig för, därför förespråkar jag det varmt och försöker gärna få andra se värdet. Smile

Mvh,
Alexi

Reply to topic Page 1 of 1

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum