Igår kväll bevistade jag en mycket bra konsert med metalbandet Therion, som jag tänkte skriva lite om.
Först lite bakgrund: Therion började som ett dödsmetallband under tidigt 90-tal och har sedan utvecklats mot en mer progressiv, symfonisk och gotisk metall. Grundstommen i bandet har utgjorts av Christofer Johnsson och bröderna Niemann, medan andra medlemmar har kommit och gått. På skivorna under de senaste tiotalet år har man ofta använt sig av operasångare och klassiska körer som komplement till det övriga bandet.
På den nuvarande turnen sköts sången av fyra personer: Thomas Wikström som bl a var medlem av Candlemass i början av 90-talet. Snowy Shaw som tidigare var mannen bakom det sorgligt avsomnade bandet Notre Dame och nu även sköter trummorna i Dream Evil. Han står främst för bassången och är en riktig spelevink och skämtare. Den kvinnliga sången sköts av Lori Lewis, som har en riktig operastämma samt Katarina Lilja som också är en duktig sångerska. Alla fyra turas om att sjunga solo, duetter samt bidrar till körsången.
Bandet är riktigt samspelt och vi fick höra blandat material från både senaste plattan "Gothic Kabbalah" och tidigare skivor.
Jag ger konserten en femma i betyg av fem möjliga och utser Therion till ett av Sveriges bästa metalband.
Kolla gärna in länken http://www.myspace.com/Therion för att lyssna på låtar och se videoklipp.
Rockmeister.