Hej!
För den som intresserar sig för livsåskådningsfrågor har väl någon gång ställt sig frågan om att ha en utgångspunkt för sitt resonemang. Att vara rationell är något som jag via mitt jobb har fått lära mig att vara. Att vara byggare ställer oftast stora krav på planering och logistik. Men när man som jag försöker föra ett filosofiskt resonemang så gäller det att lyfta sig själv i håret och blicka vida omkring. För att då ta ett exempel så väljer jag definition. Vad är en definition? Låt oss se vad en stor filosof sade som ger följande förklaring till ordet definition. ”Med definition förstår jag uppräknandet av de kännemärken, varigenom någon sak, som betecknas med det eller det ordet, alltid kan skiljas ifrån andra ting.” Den store filosofen, i det här fallet Euklides vill tydliggöra just innebörden att vara tydlig.
Själva grundprincipen för en livsåskådning kan sålunda definieras enligt följande: Principen om tankens frihet. Därmed förstår jag nämligen just den maximen, att ingen auktoritet har rätt till mitt bifall innan jag själv har underkastat dess utsagor prövning och funnit dess anspråk berättigade. Det betyder avsikten att välja själv, utifrån mitt eget förstånd och samvete och utifrån den insikt jag kan ha, om vad som är möjligt att välja.