Tubsnackarna Forum Index
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsfChatLog in
Reply to topic Page 1 of 1
Vad gör SL ?
Author Message
Reply with quote
Post Vad gör SL ? 
Många kunder betalar inte i tunnelbanan. Vi andra betalar för alla.

Varje dag ser jag kunder som inte betalar. Varför får de inga böter? Vad gör SL?

Nilla P
CON rockar bra!

View user's profile Send private message
Reply with quote
Problemet med dagens inpasseringssystem är just att det är enkelt att passera dessa utan att betala. Problemet anser jag vara politiskt. De politiker som bestämmer över kollektivtrafiken har medvetet gjort det enkelt att smita. De säger att de värnar om de svaga. Även Pundarharry ska ju kunna ta tunnelbanan, mellan brotten.

Det bästa vore om man gjorde ett helt slutet system. Man kanske borde belägga smitning från betalningen med straffarbete. Då skulle även slöddret betala för sig, för de hatar ju att arbeta.

Med vänlig hälsning

Extremisten

View user's profile Send private message
Reply with quote
Post Strängare straff behövs 
Hej !

Jo, SL kan göra mycket mera. Men det finns ju ändå juridiska gränser för SL:s befogenheter. Kontrollanterna får bara skriva ut tilläggsavgifter, inte böter. Det får däremot ordningsvakter och poliser göra, mot personer som beter sig stökigt.

Jag tycker att politikerna borde införa strängare straffskalor för i stort sett alla typer av brottslighet som finns i vårt samhälle. Och vad gäller tjuvåkning, så tycker jag att de som bevisligen tjuvåker (vilket man kan intyga med t.ex. film från en övervakningskamera) skall få en veckas ovillkorlig fängelse. Rakt av. Inga böter, utan fängelsestraff.
Och jag tror att ifall man praktiserade ett sådant regelsystem, så skulle SL kunna ha öppna spärrlinjer, färre kontrollanter och färre ordningsvakter ute i trafiken. Det skulle m.a.o. bli ett billigare system. Det skulle bli så, helt enkelt därför att trafikanternas respekt skulle öka.

Och smitare (dvs. personer som med flit låter bli att visa att de har giltiga färdbevis) bör bestraffas exakt lika hårt som tjuvåkarna.

Och jo, en del planka.nu-aktivister borde dessutom buras in under några månaders tid för uppvigling.

Mvh
Filip

Reply with quote

Nu har SL enligt deras egna ord börjat installera nya glasspärrar. 170cm höga. Får se om det hjälper. Tycker likadant som Filip=hårdare straff. Det hjälper säkert!

Pexu

Moderator för fackliga frågor
View user's profile Send private message Visit poster's website
Reply with quote
Jag håller i stort med Filip. Problemet löser man inte genom att införa högre tilläggsavgift. Läste för några månader sedan att SL inte driver in tilläggsavgifter via Kronofogdsmyndigheten. Det var enligt artikeln så att mycket få som tvingades, till sist, att betala. Vad är det då för mening med att ha en tilläggsavgift, när människor kan strunta i och betala dessa.
Ett annat problem är just att många som tjuvåker ändå inte har några s k inkomster än socialbidrag (officiellt) och inte har någon egendom att förverka.

När man åker kollektivt så utnyttjar man faktiskt en tjänst som man inte betalar för, det kan jämställas med stöld av egendom. Jag tror att hot om fängelse skulle vara ett mycket effektivt medel för att komma tillrätta med alla de som anser sig inte behöva betala för sig.

Mvh
Helge

View user's profile Send private message Send e-mail
Reply with quote
En sak som har inträffat i innerstan är att de s.k. "intäktssäkringsvärdarna" i gula jackor har hållit på och släppa in trafikanter i tunnelbanan genom att bara titta på deras kort. Då har inte spärrvakterna längre kunnat kräva att få kolla korten genom att känna på dem och dra dem i en kortläsare som finns inne i spärrkurarna. Resultatet har blivit att överallt passerar trafikanter genom att bara hastigt visa fram kort som ingen hinner kontrollera. Sms-biljetterna har medfört samma problem, eftersom spärrvakterna är förbjudna att vidröra trafikanternas telefoner.

Men det känns tragikomiskt att en hel yrkesgrupp som kallas "intäktssäkringsvärdar" har förstört intäktssäkringen.

Och jag bör tilläga att det inte är de värdarna som privatpersoner som bär skulden. Det är det absolut inte, för många av dem vill jobba bra!! Skulden bär SL, eftersom de värdarna har fått en mix av motstridiga direktiv, varav somliga skriftligt och flera muntligt.

Tunnelbanan är och förblir en lekstuga för tjuvåkare, och ytterst är det politikernas fel. Och det gäller politiker inom samtliga partier. Det är de som sänker tunnelbanans kvalitet långt under den nivå som vi i personalen är kapabla att prestera om vi hade fått lov.

Reply to topic Page 1 of 1

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum